Sådan arbejder vi i Mælkebøtten

Barnesynet i Mælkebøtten

Vi ser børnene som hele mennesker, der udvikler sig i Mælkebøttens trygge og nære miljø. Vi vægter højt at de voksne er tilgængelige for børnene.

I Mælkebøtten er børnenes perspektiver, idéer og input væsentlige og vigtige elementer i vores pædagogiske hverdag.

Hverdagen i Mælkebøtten er en vekselvirkning af vokseninitierede aktiviteter og børnenes egne initiativer.

Dannelse og børneperspektiv i Mælkebøtten

Vi fremmer børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i børnenes egne initiativer.

Vi følger f.eks. Barnets spor når vi indretter stuen. Vi afholder børnesamtaler, når børnene fylder 4 og 5 år, hvor børnene selv er medbestemmende om mødets indhold.

Vi guider børnene i forskellige situationer, ved bordet, i bussen, på legepladsen, til fødselsdage mm. VI siger alle godmorgen og farvel til hinanden.

Legen i Mælkebøtten

Vi ser legen som grundlæggende for barnets udvikling og fantasi, det er her de spejler sig i hinanden, øver turtagning i dialogen, lærer sig selv at kende og øver den demokratiske proces.

Vi har fokus på at tilbyde børnene alle slags lege, for at udfordre børnene og deres nærmeste udviklingszone (NUZO), både inde på stuen og ude på vores legeplads.

Vi etablerer legegrupper, for at tilgodese de børn, der øver sig i, at finde sociale relationer og for at få øje på hinandens kompetencer, samt at værne om de spirende legerelationer, vi ser. Vi støtter børnene i den frie leg og de konflikter, som opstår i legen, ved at være bevidste om vores pædagogiske rolle (foran, ved siden af og bagved barnet)

Læring i Mælkebøtten

Læringen sker hele dagen og den sker i en vekselvirkning mellem voksenskabte aktiviteter, børneinitierede lege og daglige rutiner.

Vores pædagogiske aktiviteter tager udgangspunkt i børnenes spor, som vi forstørrer og derved kan der opstå ny læring. Vi har et stort ansvar for at se børnenes lege som pejlemærker for hvilke aktiviteter som skal afspejle den pædagogiske hverdag.

Vi ser tryghed og nærvær som en af grundpillerne for at læringen kan finde sted.